Les flere nyheter

Nye Volvo FH – en stor utfordring for designerne hos Volvo Trucks


26.11.2012 - Lastebildesign handler om så mye mer enn bare farge, form og tiltrekkende linjer. Bak den nye, sikrere, større og mer ergonomisk optimaliserte Volvo FH ligger det en betydelig designutfordring. "Det å finne løsninger der design og funksjon går hånd i hånd var en av våre viktigste oppgaver," sier Rikard Orell, designsjef hos Volvo Trucks.

 

 

Bilde til høyre: Leiremodell av den nye Volvo FH.

 


Fra hans første pennestrøk på tegnebrettet til den første fullstendige lastebilen tok prosessen litt over fem år. Flere tusen timer og et minst like stort antall avgjørelser og prosedyrer senere var den endelig ferdig – den nye Volvo FH.

"Designutfordringen vi fikk, var å skape noe som var spennende og nytt samtidig som vi tok vare på og videreførte alle de elementene som folk satte så stor pris på ved de forrige modellene," forteller Rikard Orell.
 
I praksis måtte den Gøteborg-baserte designergruppen finne løsninger der alle enkeltdelene i lastebilen passet sømløst sammen og skapte et enhetlig inntrykk. Alle synlige overflater, både inne og ute, ble undersøkt i minste detalj av designavdelingen. Det ble også lyden fra og følelsen av knapper og kontroller, samt strukturen i tekstiler og belysningen i førerhuset – alt ble skreddersydd for å oppfylle de høye kravene og forventningene til en helt ny Volvo FH. Disse kravene innebærer blant annet tøffe standarder med hensyn til sikkerhet og sjåførmiljø.
 
Rikard Orell, designsjef, Volvo Trucks
Rikard Orell er fornøyd med designteamets arbeid med å skape de nye linjene til Volvo FH.
 
 
"Det finnes en vanlig misforståelse når det gjelder design – at det bare handler om utseende, om form og farge. I virkeligheten må design og funksjon gå hånd i hånd. Designerens oppgave er å finne løsninger som gjør at alle delene i lastebilen – både maskinvare og programvare – blir én helhetlig visuell og funksjonell enhet," forklarer Rikard Orell.
 
Et av de tidlige trinnene i designprosessen krevde at designteamet fant et uttrykk og en identitet for den nye lastebilen. Former og linjer ble overdrevet for å finne det generelle visuelle budskapet som teamet ønsket å formidle.
 
"Det første vi diskuterte var de forskjellige tekniske behovene, men den grunnleggende drivkraften i idéfasen har hele tiden vært å fremme og øke førerhusets innvendige volum," forteller Rikard Orell.
 
Asok George, designsjef for eksteriør hos Volvo Trucks og en del av teamet, forteller at arbeidet med designen på den nye lastebilen startet med et pennestrøk på en skisseblokk. Han hadde også mer enn nok spillerom til å gi fantasien fritt utløp.
 
Tidlige skisser er ofte mer ekstreme enn det ferdige produktet.
Leireskulptør Paul Davies lager en leiremodell av den nye Volvo FH. En tidkrevende jobb som krever betydelig tålmodighet.
 
 
"Inspirasjonen kom fra alt fra ny teknologi og til Volvos arv, samt fra skandinavisk kultur og design. Den aller største inspirasjonskilden var imidlertid sjåførene som faktisk bruker lastebilen," sier han.
 
Etter som arbeidet skred frem ble skissene overført til datagenererte modeller, og designen antok mer realistiske former.
 
"Innenfor design handler det ofte om detaljene. Når du ser på lastebilen, bør den ha en design som instinktivt føles riktig," sier Asok George. "Det er den grunnleggende formen, stillingen og proporsjonene som er avgjørende. Alle linjer og kurver bør flyte naturlig, og det må ikke finnes noe som forstyrrer øyet," sier han.
 
For å oppnå dette brukte designgruppen fysiske leiremodeller, både modeller i full størrelse og skalamodeller. "Dette fordi at selv om moderne dataprogrammer hjelper designeren å visualisere sine visjoner eller ideer, er de virtuelle verktøyene ikke alltid nok," forklarer Asok George.
 
"På datamaskinen bruker designeren mer av sine analytiske evner, men under arbeidet med leiremodeller er det mer emosjonelt – alt kommer fra hjertet. For meg er det kombinasjonen av disse to tilnærmingene som gir en perfekt design," sier han.
 
Når det er sagt, er ikke det kreative aspektet alt, selv om det er en viktig del av utformingen av en ny lastebil. Kravene til kjøretøyets utseende må også passe inn med en rekke tekniske forutsetninger og krav fra lastebilens driftsmiljø – for eksempel måtte den nye FH ha et større førerhus enn forgjengeren for å forbedre både komfort og sjåførens sikkerhet.
 
For å få oversikt over sjåførenes behov besto en viktig del av designprosessen av det som kalles "sjåførklinikker", der sjåfører ble intervjuet på rasteplasser over hele Europa. De fikk sitte i tidlige prøvemodeller av den nye Volvo FH, og deres tilbakemeldinger ble senere brukt til å finpusse og modifisere designen for å oppfylle sjåførenes behov.
 
"Det har ingenting å si hvor mange dyktige designere og ingeniører vi har her hos Volvo Trucks," sier Claes Hillén, som er sjef for sjåførklinikkprogrammet hos Volvo Trucks. "Vi kan aldri forstå nøyaktig hvordan en sjåførs arbeidssituasjon i hverdagen arter seg. Den eneste måten å få innsikt i deres hverdagsvirkelighet på er å spørre dem," sier han.
 
Fargepaletten designerne arbeidet med. Mange designideer blir født på tegnebrettet.
 
 
Totalt ble mer enn 2000 sjåfører intervjuet over en periode på fem år, og sammenlagt ga de oss flere hundre års førstehåndserfaring fra livet som lastebilsjåfør.
 
Ett klart ønske fra sjåførene var ønsket om flere og større oppbevaringsrom. Dette betydde at førerhuset måtte bli større. Dette betydde i sin tur at de tidligere karakteristiske bakoverlente A-stolpene – et Volvo FH-kjennemerke – måtte gjøres rettere. Designteamet jobbet hardt med skrånende linjer og et tak med helning for å bevare den dynamiske FH-profilen. Resultatet er et førerhus som nå er en kubikkmeter større og tilbyr 300 liter mer lagringsplass. Dette betyr også at setet kan skyves ytterligere fire centimeter bakover, og i en ulykke finnes det mer overlevelsesrom enn noensinne før.
 
"Det er nettopp dette design handler om for min del: å sikre at produktet vi skaper faktisk er skreddersydd for de spesifikke behovene til folkene som skal bruke det," sier Rikard Orell. "Dette betyr at vi ikke bare kan følge de rasjonelle valgene, siden vi mennesker ikke bare er rasjonelle, men også veldig emosjonelle. For en sjåfør handler det om å kunne leve og jobbe komfortabelt i lastebilen og dessuten om en følelse av yrkesstolthet. Lastebilens funksjonelle og dynamiske design må bidra til det," legger han til.
De nye speilene er et annet eksempel på at design og funksjon går hånd i hånd for å forbedre sikkerheten i lastebilen. På den nye modellen er de festet til slankere armer enn før, og det store dekselet rundt glasset er blitt fjernet.
 
"Denne løsningen reduserer blindsonene for sjåføren, så sikkerhetsfordelene er enorme. Dessuten føler jeg at den nye designen også gir betydelige estetiske fordeler," sier Rikard Orell. 
En viktig faktor en måtte ha i bakhodet under designprosessen, var at den nye lastebilen måtte beholde den særegne Volvo-profilen. Denne typiske Volvo-designen, basert på dempede skandinaviske farger, enkel eleganse og effektive linjer, spilte hovedrollen. 
 
"Resultatet er en lastebil som er ærlig, liketil og uten unødvendig pynt. Alt du ser, er der av en grunn. Selv om vi har forandret nær sagt alt ved denne lastebilen, har vi likevel lykkes med målsetningen vår: å ta vare på arven fra den forrige FH samtidig som vi ga den nye lastebilen et ryddigere, mer selvsikkert preg," konkluderer Rikard Orell.
 
 
 
 
Bildetekster (Fotograf: Pontus Johansson)
 
 
 
26. november 2012
 
For ytterligere informasjon kontakt Volvo Truck Corporation Norway v/Torstein Magelssen, telefon +47 23 17 66 16, mobil +47 90 77 52 55, e-post torstein.magelssen@volvo.com
 
Se http://www.thenewsmarket.com/volvogroup for video i kringkastingskvalitet om Volvo-konsernets produksjonsanlegg og produkter. Du kan laste ned bilder i form av MPEG2-filer eller bestille dem på Beta SP-bånd. Registrering og video er gratis for media.
Bildene er tilgjengelige på Volvo Trucks' bildebank http://images.volvotrucks.com
 
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av 2300 forhandlere og verksteder i mer enn 140 land. Volvo-lastebiler monteres i 16 land over hele verden. I 2011 ble det solgt mer enn 115 000 Volvolastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer og transmisjoner for maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester. Alt Volvo gjør, er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.